Kombinované inflátory a DIR

Uniklo mi, k čemu vlastně dospěla diskuse mezi J.G. a T.S. na konferenci scuba-cz. AIR II rozhodně může sloužit pro napouštěni žaketu, může sloužit i pro nouzové dychani v situaci OOA tveho partnera. Proti pouziti pri rekreacnim bezdekompresnim potapeni asi nelze nic namitat. Pouzivaji jej dve skupiny lidi - zacatecnici, kteri vetsinou maji pocit, ze delaji neco navic pro svoji bezpecnost a zkusenejsi rekreacni potapeci, kterym vyhovuje a jsou na jeho vyhody a nevyhody zvykli. Navic usetri jednu LP hadici. Jinou vyhodou, kterou T.S. nezminil je fakt, ze na rozdil od octopusu je obtiznejsi tahat AIR II po dne. Podival jsem se, co si o tom mysli na techdiveru. Psalo se o tom v roce 1996, 1998 a 2000. Pouzivani pri technickem potapeni je spise vyjmkou, ale mezi roky 1996 az 1998 se obcas nekdo nasel, kdo i jako zkuseny potapec tuhle vec pouzival.

Zajimavy nazor ma Sven Stevenson, ktereho si vazim, protoze umi ohnout back plate z nerezoveho plechu o sile 12 mm. Prectete si jej!

AIR II a DIR jsou neslucitelne pri pouziti dvojcete. U jednoduche lahve a jednoducheho ventilu by to sice teoreticky slo, ale mam nekolik duvodu, proc to nedelat.

  1. Kombinovane inflatory libovolne znacky jsou vzdy jako 2.stupen horsi, nez nejjednodussi PA. Dle testu i osobni zkusenosti. Od firmy SP je napriklad 2.stupen Mk II, R190, R380, tedy veci idealni pro back up, vzdy vykonnejsi ale paradoxne i levnejsi nez AIR II. Stejne je to i jinde.
  2. Koncovka hadice LP inflatoru je vzdy rozdilna od standardni (pokud se to tak da brat) koncovky stredotlakeho inflatoru zaketu, suchace ci kridla. Lze to obejit pouzitim stejnych niplu na obou zarizenich, podobne veci se delaji a prodavaji. Ale co buddy?
  3. Koncovka hadice inflatoru AIR je vzdy vysokoprutokova. Skrzeva standardni ventilek do autodusduse se potrebne mnozstvi vzduchu pro dychani procpat neda. Vysokoprutokovy inflator je nebezpecny. Slo by to resit clonou v hadici napousteni.
  4. Nelze vest hadici vnitrnim obloukem, nedalo by se pak dychat.
  5. Musel bych prehazovat niple na vystroji, je to zbytecna komplikace a moji znami to tak nemaji.

To, co rika T.S. nakonec je castecne pravda. Demontaz, vycisteni a vymena dilu je operace, ktera by mela byt provadena v civilizovanem prostredi. Vyrobce vetsinou z duvodu ceny inflatoru vyzaduje, aby opravari meli jeden, nebo nekolik specialnich nastroju. To chrani zakaznika pred zasahy laiku. Urcite by slo vyrobit inflator, ktery by pracoval bez udrzby nekolik let. Je otazka, jestli je to ucelne. Kazdorocni servis by mel byt standardem. V pujcovnach a skolach bohuzel castejsi. Spatne udrzovany, nebo neudrzovany kombinovany inflator ma casto vlivem necistot pri dychani vyrazne horsi parametry a navic casto "dava vodu". Neudrzovat svoji vystroj a jeste se tim chlubit je mozna vzrusujici mazactvi. Me to nebere. Mam na problem AIR II nazor jiz hotovy. Na nic takovou vec nepotrebuji. Nakonec se chci zeptat Joza. Co pravidlo DIR c. 1. Sel bys s T.S. do vody??



V případě potřeby nás kontaktujte na e-mailové adrese


  Zpátky na hlavní stránku
  Chcete si přečíst můj text "Od hoghartiánského stylu přes DIR a dál..."?
  Chcete si přečíst o mé výstroji?
  Chcete do internetového obchodu?


Stránka byla naposled změněna:  

© Jiří Štětina    info@stetina.cz